¤ Mera måndag.

Jag njuter av min egen uppmärksamhet bland fager rhododendron.



Måndag. Idag vaknade jag efter att ha somnat med kläderna på inatt. Det kan jag lova
var skönt, att vakna i tid för att se att solen var aktiv. Därför blir det en dikt idag.

Nyansrik blom:

När vinterns hemskt gråkalla dagar klingat ut.
Och värmen gör med dess bistra kyla slut.

Så kommer de som lön för mödan upp.
De lökar som satts året innan, gör kupp.

Krokus, snödroppar, mångfärgade tulpaner.
Efterföljs av perenner, lökarnas kumpaner.

Det får en hoppas på, att i värmen få't skönt.
För den gör ju allting, så färgrannt och grönt.

Man lutar sig bakåt, i hängmattans vila.
Och känner lugnet i att, ej till jobbet ila.

Man strosar njutande i solens alla fällor,
och tar sig ett dopp i dess varma källor.

Det underlättar att leva, då kofta byts, mot tyll.
Se till att ta för dig nu, i sommarens sköna idyll.

Och om så plånboken, även i myntfack är tom.
Så känns det ej tungt, i värmens nyansrika blom.

2009-06-21

Nu ska jag ut i solen och få färg. Om inte på kroppen så ska jag i alla fall se till
att jag får det i själen. Njutningen får ej bli kväst.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0