¤ Något funderande

Så var det dags igen. Att skriva lite i bloggen. Men om det kommer leda till
att jag gör några framsteg just nu vette väl fan.

Min UPG står ute i hallen och väntar på att jag ska få tummen ur.

I fredags söp jag. Fråga mig inte hur full jag var. För det minns jag
inte. Jag är rätt duktig på att dricka mig redlös. En merit i snobbrännan.

I Lördags kom jag på med att jag skulle ge mig ut på ett
källarsafari. Kolla in vad jag hittade.



Jajjemen. Den största fritt levande spindel jag någonsin sett i Sverige figurerar
i en jordkällare i Filipstad. Visst är den vacker? I deras bo hänger stora äggsäckar.
Eller stora, allt är ju relativt. Sitter just nu och googlar på vilken spindel det kan vara.
Återkommer med resultatet senare.

Nu blir det en dikt:

Du som letar men ej finner någon sanning.
Och bara med tur lyckas hitta rätt blandning.

Du visste såväl hur illa allt skulle bli!
Säg mig: Du röstade väl ej på fel parti?

Ty de som bara kan se att rikedomen finns,
är de som ej kommer ihåg vad vi fattiga minns!

Kan man hoppas att de nu ser att deras sanning ej är rätt?
Men frågan är om de nu är upplysta, eller om de helt saknar vett?

Du som fattig är kan faktiskt detta se.
Men du räds att till de rika om lånet be.

Ty den som kan låna ut, han redan mycket har.
Och han vill ej se dig bli rik, under alla sina da'r!

Så gläds nu och var lycklig åt vad du nu har.
För om de rika bara vill, så får du ingenting kvar!

Ja så var det det där med spindeln igen. Det är en Meta Menardi. En
så kallad källarspindel. Totalt harmlös och lever sitt liv i mörker.
Den är stor. Verkligen stor. Men tänk så många vidriga skadedjur
de skrämmer bort. Eller äter upp. De livnär sig tydligen på bl.a.
sniglar. I taket i en jordkällare hänger stora vita kokonger/ äggsäckar.
Stora, eftersom de då är i vindruvors storlek. Och det kan ju vara stort
då allt är relativt. De lär tycka rätt illa om oss som trampar in på deras
territorium och väger ungefär lika mycket som jorden... Enligt dem.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Hej gubben!!! vilken söt spindel du hitta på källarsafariet!!!



kram^

2009-06-01 @ 12:23:49
URL: http://konfys.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0